'Kun lapset kuitenkin räpläävät sitä ruutua koko ajan, niin tuotetaan siihen silmien eteen jotain mistä on elämässä oikeasti jotain hyötyä.'
- Perttu Terho

MIT App Inventor kännykkäappsien tekoon
MIT:n kehittämää Scratchia penkoessani törmäsin MIT:n toiseen graafiseen ohjelmointiympäristöön, MIT App Inventoriin. Muutaman tutorialin läpikäymisen ja pienen tutustumisen jälkeen havaitsin, että tässähän onkin mainio työkalu, jolla pääsee sisään (Android) kännykkäappsien kehittämiseen!
Mistään ammattitason työkalusta ei ole missään tapauksessa kyse, mutta ilmaiseksi, helposti omaksuttavaksi ja ominaisuuksiltaan varsin monipuoliseksi työkaluksi MIT App Inventor on mahtava paketti.

Kännykkäappin rakentaminen aloitetaan Designer-näkymässä kisomalla kännykän ”ruudulle” palikoita; nappeja, labeleita, kuva-alueita, kartta yms. Tämän lisäksi ohjelmaan voi lisätä piilotettuja komponentteja, mm. lokaatiosensorin (kertoo kännykän GPS-signaalitiedon), asentosensorin (missä asennossa kännykkä on) jne.



Sitten lähdetäänkin ohjelmoimaan eri komponenteille toimintoja. Tämä tapahtuu Block-näkymässä. Klikkaamalla vasemmalta löytyviä kohteita saa esille listan kohteeseen (esim. Button) liittyvät komennot ja muuttujat. Ohjelmointi on Scratchista tuttua blokkiohjelmointia.



Palikoiden logiikka on asteen verran monimutkaisempi kuin Scratchissa, mutta pienen totuttelun jälkeen sen oppii nopeasti. Kuten Scratchissakin, joidenkin yksinkertaisten asioiden tekemisestä on tehty ehkä tarpeettomankin hankalaa palikoiden avulla.

Tehtyjen ohjelmien testauksen voi tehdä omalla kännykällä. Tätä tarkoitusta varten kännykälle pitää asentaa MIT AI2 Companion -ohjelma (löytyy Google Playsta). Tämän ohjelman avulla voi saada oman tekeleen käyntiin omalla kännykällä. Ohjelma katoaa laitteen muistista heti kun Companionin sulkee.

Jos haluaa asentaa ohjelman pysyvästi kännykälle, pitää ohjelmasta rakentaa Build-valikosta löytyvällä työkalulla .apk-tiedostoksi. Tämän kun siirtää kännykälleen ja käynnistää, asentuu ohjelma kännykälle. Kännykkä yrittää (ihan ymmärrettävästi) estää tämän ja varmistaa useampaan kertaan, oletko ihan tosissasi asentamassa ohjelmaa joka ei ole Google Playsta peräisin.

Mitään kovinkaan ihmeellisiä luomuksia MIT App Inventorilla ei pysty toteuttamaan, mutta itse ainakin olen jo tehnyt parikin itselleni tarpeellista työkalua omaksi ilokseni. Yksi esimerkki on tuossa ylempänä screenshotissa esitelty Pisteenlaskija. Se on ohjelma jolla voi laskea vaikka Mölkyssä, petankissa tai missä tahansa pelissä pisteitä. Tämä on itselleni ainakin aivan välttämätön työkalu, Mölkyssä kun millään en pysty muistamaan omiani ja kaikkien (lapsi)kannssapelaajien pisteitä.

Ohjelman voi ladata ilmaiseksi Google Playsta täältä. Ohjelmassa ei ole mainoksia, ei ”sovelluksen sisäisiä ostoksia” ja ohjelma ei vaadi mitään oikeuksia eikä edes nettiyhteyttä. Sen voi siis aivan rauhassa asentaa ja testata olisiko siitä itselleen jotain iloa.

Ohjelman lähdekoodin voi taas ladata itselleen tästä. Paketti on .aia -formaattia, jonka voi lukea MIT App Inventorilla ja siten lähteä tutkimaan, mitä ohjelma on oikein syönyt.

Tältä sivustolta löydät tietoa Perttu Terhon (alias Paleleva Pingviini) edesottamuksista, peliprojekteista ja muista.

Sivustolla esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajan omia eivätkä edusta minkään erityisen tahon kantoja.

Kysyttävää, kommentoitavaa: paleleva.pingviini@gmail.com